4 گام برای خلاصه نویسی و یادگیری بهتر مطالب

پورتال آموزشی ترفند دستگاه های دیجیتال

4 گام برای خلاصه نویسی و یادگیری بهتر مطالب

۱۲۳ بازديد

4 گام برای خلاصه نویسی

 

آشنایی با روش های مناسب برای خواندن و یادداشت برداری در موفقیت دانش آموزان مؤثر است. بسیاری از دانش آموزان سعی می کنند راه درست برای خلاصه کردن کتاب های درسی خود را بیاموزند. جمع بندی کتاب ها کار بسیار حساس و مهمی است. روشهای موثری برای خلاصه کردن کتاب وجود دارد که می تواند برای پاسخ به سؤالات کنکور و نمرات بهتر استفاده شود. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در شروع کار آمده است: ما پیشنهاد می کنیم روی هر مرحله با دقت متمرکز شوید. به این ترتیب می توانید به راحتی تمام نکات مهم را در وقت کم یاد بگیرید و در وقت خود صرفه جویی کنید. برای یادگیری نکات خلاصه به ما بپیوندید.

 

مرحله شماره 1 - هدف خود را پیدا کنید

قدم اول قدم اصلی در جمع بندی است. در انجام این کار ، شما هر فصل را به عنوان یک کل بررسی می کنید.

در این مرحله به موارد زیر توجه کنید:

• عنوان‌ها؛

• جدول‌ها؛

• تصاویر؛

• قسمت‌هایی از متن که پررنگ شده است؛

• قسمت‌هایی از متن که سبک نوشته تغییر کرده است (ایتالیک)؛

• و از همه مهم‌تر، قسمت خلاصه‌ی متن.

هدف از مرور فصل یادآوری متنی است که می خواهید بخوانید. این یکی از بهترین راه هایی است که مغز می تواند به راحتی و کارآمد اطلاعات جدید را بدون خسته شدن و یا تحت فشار زیاد دریافت کند. از طرف دیگر با کمک این روش نکات مهمی برای مغز تعیین می شود که هنگام خواندن مطالب با دقت بیشتری به یادگار می روند. این افزایش فوکوس باعث می شود اطلاعات بیشتر در کنار شما باقی بمانند و علاوه بر این ، بتوانید موضوعاتی را که می خواهید در آینده بخوانید پیش بینی کنید.

خواندن خلاصه های فصل (در صورت وجود) همچنین می تواند به شما در یادگیری بهتر کمک کند. ممکن است در ابتدا همه چیزهایی را که خوانده اید درک نکنید ، اما به هر حال این کار را انجام دهید. همانطور که گفته شد ، مرور کلی در مورد مطالب باعث افزایش توجه و درک شما از مطالب شده و باعث می شود محتوای بیشتری در حافظه شما ذخیره شود.

اگر همکلاسی یا معلم شما نکته خاصی را بیان کرده است ، حتماً آن را یادداشت کنید و هنگام بررسی مطالب توجه کنید. منشی شما باید بداند که این اطلاعات با ارزش است و باید آن را بدانید. در نتیجه ، این نکات به احتمال زیاد به عنوان سوالات امتحان نیز مطرح می شوند.

مرحله شماره 2- اهداف خود را کشف کنید نکات مهم را یادداشت کنید

در مرحله بعد ، شما باید مطالب را بخوانید و نکات مهم خود را یادداشت کنید. بسیاری از افراد می توانند همه چیز را با جزئیات بنویسند تا خلاصه شود ، اما این بی فایده و وقت گیر است. به این ترتیب می توانید بسیاری از مواردی که واقعاً مهم هستند را نادیده بگیرید و آنها را نادیده بگیرید.

دو روش آسان برای اطمینان از نوشتن تمام اطلاعات کلیدی وجود دارد.

1. آنچه را که در طی فرایند یاد گرفتید یادداشت کنید

اگر در درک برخی از مطالب مشکل دارید ، سعی کنید هر آنچه را که در مورد موضوع دارید درک کنید با کلمات ساده و قابل فهم بنویسید. برای این کار از جملات کوتاه و مناسب استفاده کنید.

 

برای شروع ، بخشهایی را که مشاهده کرده اید بنویسید و سپس به موارد دشوارتر بروید. بعضی اوقات استفاده از منابع مختلف می تواند به شما در درک بهتر مسئله کمک کند. اگر هنوز بعضی از قسمت ها را نمی فهمید ، می توانید سریع جستجوی گوگل را انجام دهید (برای اطلاعات دقیق تر ، خوب است که نکات مربوط به جستجوی حرفه ای در Google را بدانید). ممکن است عکس ، فیلم یا اطلاعات دیگری درباره این موضوع پیدا کنید که به شما در درک بهتر کمک می کند. حتماً اطلاعاتی را که بدست می آورید بنویسید.

با جمع بندی مطالب ، مغز شما روی آنچه شما بعد از خواندن توجه می کنید متمرکز می شود. با انجام این کار ، اطلاعات به قسمتهای کوچکتر و قابل درک تر تقسیم می شوند و یادگیری را بهتر و آسان تر می کنند.

بسیاری از افراد سعی می کنند بسیاری از اطلاعات را به طور همزمان بیاموزند. این می تواند مانند خواندن یک جمله بسیار طولانی یا بخش های زیادی از کتاب باشد. در این حالت ذهن پر از اطلاعات زیادی می شود. در نتیجه ، یادگیری در مدت زمان کوتاهی دشوار خواهد بود. برای یادگیری بهتر ، باید این بخش را به بخش های کوچکتر تقسیم کنیم تا ذهن بهتر بتواند روی آنها تمرکز کند.

 

۲. مواردی را بنویسید که قبلاً نخوانده اید

تمام مفاهیم ، تعاریف ، تئوری ها و فرمول هایی را که هرگز ندیده اید ، بنویسید. حتی سعی کنید تمام جزئیات مربوط به آنها را یادداشت کنید. برای درک بهتر این مباحث ، می توانید نمونه های مربوط به آنها را نیز بنویسید ، اما این ضروری نیست.

در مرحله بعد سعی کنید این مفاهیم را درک کنید. آنها را برای خود تعریف کنید و مثالی بزنید. با گذشت زمان ، این مفاهیم برای شما قابل درک می شوند و آنها را به راحتی یاد می گیرید.

به جای تایپ کردن خلاصه ها ، همیشه سعی کنید آنها را با دست بنویسید. این بسیار مهم است زیرا وقتی می نویسید مطالب به صورت دستنوشته ، بیشتر به آن فکر می کنید. در نتیجه ، محتوای بیشتری در ذهن شما باقی می ماند ، به راحتی در حافظه بلند مدت شما ذخیره می شود و بعداً جزئیات متن را بهتر به خاطر می آورید.

هدف اصلی این کار ، ذخیره اطلاعات نیست ، بلکه درک بهتر مطالب است. شاید نتوانید به این روش خلاصه شدن برای امتحان اعتماد کنید و باید منبع اصلی کنکور را بخوانید ، زیرا تمام اطلاعات در کتاب به صورت صحیح و کامل است. اگر از خلاصه های آزمون خود استفاده می کنید ، ممکن است مطالب مهمی را از دست داده باشید و نتوانید در طول جلسه آزمون به تمام سوالات به درستی پاسخ دهید.

 

 

مرحله شماره 3 - کشف هدف شما

 

در آخر ، سعی کنید مطالب را در اسرع وقت بخوانید و قدرت خواندن خود را افزایش دهید.

هنگام استفاده از این روش برای محتوایی که قبلاً نخوانده اید ، دوباره آن را مرور کنید تا مفاهیم را بهتر بشناسید. فقط به خلاصه ها و یادداشت های خود تکیه نکنید ، همانطور که در بالا گفته شد ، ممکن است مطالبی مهم و ارزشمند را ننوشته باشید (از خلاصه ها برای بررسی نهایی استفاده کنید). همچنین اگر با چیزی آشنا نیستید ، می توانید آن را به آرامی بخوانید ، اما از روش خواندن سرعت برای آنچه متوجه شده اید استفاده کنید.

این باعث می شود که محتوا در ذهن شما طولانی تر بماند و بیشتر آن را درک کنید.

 

مرحله 4: مطالب را مرور کنید

یک روش برای مطالعه صحیح این است که آنچه را که خوانده اید مرور کنید. اگر وقت کافی برای خواندن کتاب خود دارید ، سعی کنید مطالب آن را مرور کنید. مرور محتوا اطلاعات را در ذهن شما طولانی تر نگه می دارد. همچنین اگر زمان کافی برای جلسه امتحان دارید ، سعی کنید دوباره پاسخهای خود را مرور کنید؛ این به شما امکان می دهد جواب اشتباه یک سوال را درک کنید یا گزینه اشتباه را انتخاب کرده و آن را تصحیح کنید. بسیاری از دانشجویان علی رغم داشتن وقت کافی ، ترجیح می دهند به سؤالات سریع پاسخ دهند و جلسه آزمون را ترک کنند. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به مقاطع بالاتر تحصیلات ، وقت و هزینه زیادی را صرف کرده اید ، بنابراین فرصت های خود را به راحتی از دست ندهید و از تمام زمان آزمون به درستی استفاده کنید.

برای مطالعه مقاله های انگیزشی و مفید دیگه از سایت حرف آخر، اینجا کلیک کنید.

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.